Coiloverkit

Høydejusterbart understell for entusiaster

Coiloverkit er for de som ønsker å ta steget et hakk videre fra vanlig sportsdempere og sportsfjærer.
Med ett coiloverkit vil bilen bli mer optimalisert for banebruk, og du vil i tillegg få justeringsmuligheter..
Før du velger et coiloverkit må du vurdere flere ting:
1. Budsjett. Man får ofte det man betaler for, og det gjelder også for understell. Et høykvalitets coiloverkit koster normalt fra kr. 10 000,- og oppover.
2. Fjæringsgeometri. Er foringene i orden? Har du slakk i styre og/eller bærekuler? Ved montering av coiloverkit er det viktig at foringene, øvrige komponenter, og alle hjulvinkler er, og forblir i orden. Du kan også vurdere å oppgradere til stivere foringer. Ta kontakt med oss for hjelp og råd.
3. Justering. For å få bilen optimal med et coiloverkit må dette justeres veldig nøyaktig. Ta en ringerunde og hør om noen i din omkrets har mulighet til å hjelpe deg med å få justert dette riktig.
4. Stivhet? Skal du ha et hardhetsjusterbart coiloverkit eller kun høydejusterbart? De fleste vil kun trenge et høydejusterbart ettersom det skal vesentlig erfaring til å kunne justere inn hardheten på et slikt oppsett optimalt.
5. Komfort. Når du velger et coiloverkit så velger du også bort en del av komforten. Coiloverkit er optimalisert for banebruk, og komfort er derfor ikke på topp av prioriteringslista.


Myte: Stivhet = Kjøreegenskaper?
FEIL! Dette er en myte vi ønsker å ta knekken på først som sist.
De beste kjøreegenskapene får du av at dekket har mest mulig bakkekontakt til enhver tid.
Med et for stivt justert understell, så vil dekket bruke for lang tid på "utdemping" og dermed mister dekket bakkekontakt et lite øyeblikk etter en ujevnhet i veien som feks. et telehiv.

Myte: Demperen hindrer bilen i å krenge!
FEIL! Krengningsstagene / stabilisatorstagene under bilen skal ha jobben med å hindre den i å krenge.
Disse virker ved at det går en "stålstang" fra den ene siden til den andre som er festet i bilens ramme. Hver ende av disse er så festet i hjulopphenget.
Hvis bilen nå skal krenge, så må dette staget bøyes/vris.
Det er denne vridningskraften som gjør at bilen blir hindret i å krenge.
Dette er dog en sannhet med modifikasjoner. Bilstein støtdempere som brukes i H&R og i Bilstein sine coiloversett har ett vesentlig hyere arbeidstrykk enn konkurerende merker, og har derfor opp til 30% høyere krengningsstabilitet enn konkurrerende merker.
Bilen vil imidlertid normalt krenge noe mindre med en vanlig sportsstøtdemper, da denne er optimalisert for saktere utdemping. Dette vil redusere den raske krengningen noe.

Myte: Lavest er best!
FEIL! Lavere bil gir lavere tyngdepunkt og lavere "rollsenter". Dette er positive ting som hjelper deg å holde bilen på veien.
Hvis bilen derimot blir FOR lav, vil du miste fjæringsvei. Hvis du da møter en ujevnhet i veien så vil ikke demperen/fjæra ha mulighet til å gi etter, og vil derfor dytte hele bilens karosseri oppover. Dette gjør at resten av hjula får mindre bakkekontakt og friksjon. Du mister dermed veigrep.


Ta kontakt med oss for å finne ut pris og info om coiloverkit til din bil!


Ett coiloverkit kommer med dempere og fjærer. Disse er høydejusterbare ved at man kan flytte nedre fjærskål opp, eller ned.
Med et coiloverkit vil bilen din bli betydelig stivere og ha mer responsiv styring.
I tillegg vil bilen "stupe" mindre med nesa under nedbremsing. Dette gjør at bakhjulene har mulighet til å bremse med mer kraft enn med original oppsettet som igjen kan føre til kortere bremselengde.
Bilen vil også "sette" seg mye mindre bakpå under gasspådrag.
De to sistnevnte vil utelukkende ha en positiv innvirkning på kjøreegenskapene.
Bilen vil normalt også krenge mindre med et stivere hjuloppheng.

Vi leverer coiloverkit fra H&R, Bilstein og Koni.
Fra de to førstnevnte kan vi også levere kit som er hardhetsjusterbare.
Vi har mange års erfaring med valg av riktig understell og kan hjelpe deg å finne ut hva som er optimalt til ditt bruk.

Bilstein Coilover

Med et Bilstein coiloverkit så får du teknologi som er tatt rett ut fra racerbanen.
Disse kitene har gjenget kropp på støtdemperen som gjør det mulig for deg å justere høyden på fjærskålen. Til utvalgte modeller kan disse også leveres med hardhetsjustering.
Bilstein coiloverkitene er testet og finjustert i motorsportsammenheng for å gi deg det optimale understellet.
Fjærskålene og låsemuttere er laget i høykvalitets aluminium for ultimat holdbarhet.
Bilstein bruker sin patenterte Triple-C-Technology® belegg for gi den optimale rustbeskyttelsen, slik at disse lever lenge selv på saltede norske landeveier.
Gjengene er avrundet for å gjøre det lettere å justere.
Fjærene er av serdeles høy kvalitet og er veldig holdbare. Dette også over lang tid med hard bruk.
Demperene bruker gasstrykk teknologi.
Bilstein mono-tube/oppned teknologi gir deg mindre ufjæret vekt.
TÜV godkjenningspapirer.

H&R Coilover

H&R så en etterspørsel etter en ultimat gate coilover, og har med mange års erfaring utviklet den ultimate "Street Performance" coiloveren.
H&R coilovers er bygd opp rundt en mono-tube gasstrykk støtdemper. Hele kitet er produset med høykvaliters råvarer, og har H&Rs berømte progressive fjærer som gir en fin blanding mellom komfort og sportslighet.
Med H&R coilover får du en stor justeringsmulighet i høyde, slik at du kan få bilen så lav du ønsker deg.
H&R vektlegger ytelse, komfort og levetid når de designer sine kit.
Produsert i Tyskland!

Koni Coilover

Hvis du er en ambisiøs sportslig sjåfør og ønsker å ha ut det lille ekstra av bilen din så kan et Koni coiloverkit være noe for deg.
Disse gir deg en agressiv veiholdning og perfekte kjøreegenskaper.
Koni coiloverkit er både høyde og hardhersjusterbare og gir deg mulighet til å tilpasse understellet helt perfekt.
Komplett kit inneholder 4 Koni høyprestasjonscoilovere med nøye tilpassede fjærer.
Koni gir deg et topp produkt til en bra pris.
Du kan alltid være sikker på at produksjonen av Koni holder en høy kvalitet, og produktet lyser av ekspertise.